widgets

miercuri, 2 septembrie 2015

DE LA VINDECARE LA MÂNTUIRE

         
 Când vorbim de vindecare nu înțelegem simplu vindecarea trupească, nici una exterioară, vindecare vizibilă, care se termină prin unele schimbări exterioare, ci , în principal, înțelegem vindecarea care se face în adâncul inimii omului. Nu este vorba despre o simplă teorie morală, ci despre vindecarea interioară.[1]
                Bolile fizice au întotdeauna cauze sufleteşti sau spirituale, care nu pot fi descoperite eficient decât în Biserică, trupul tainic al lui Hristos Mântuitorul. Medicina atee ignoră aceste cauze adânci, se rezumă la efectele lor (între care încearcă să stabilească rela­ţii de “cauzalitate” pur materială) şi se opreşte neputincioasă la poarta morţii. Medicina atee crede, mai mult sau mai puţin înfricoşată, că moartea înseamnă dispariţie în neam. Medicina creştină trăieşte însă în adevărul Învierii lui Hristos, Care ne-a eliberat de frica morţii şi ne-a dat încredinţarea vieţii veşnice. În creştinism, vindecarea primeşte pentru prima dată un sens eshatologic, adică legat de mântuirea şi îndumnezeirea omului întreg, în perspectiva tainică a obşteştii învi­eri şi veacului ce va să vie, când, după cuvântul apostolic, „acest trup stricăcios se va îm­brăca în nestricăciune”. Pentru prima dată cuvântul „vindecare”, în accep­ţie medicală, devi­ne insuficient, fracturat de însuşi sensul lui biologic.[2]

                Scopul medicinii somatice este să ofere sănătate trupului, în timp ce scopul medicinii spirituale este „să înaripeze sufletul, să-l răpească inimii și să-l dea lui Dumnezeu și acel după chip, să-l păstreze, sau aflându-se în primejdie să-l conducă, sau risipit fiind să-l mântuiască și să-l sălăşluiască pe Hristos în inimi prin Duhul Sfânt și în final, Dumnezeu să-l facă și să-l redea fericirii de sus, întocmirii de sus.”[3]
                Această deosebire între vindecarea trupească și sufletească se vede și din deosebirea dintre trup și suflet. Trupul este  pieritor, în timp ce sufletul este nepieritor și nemuritor după har. Astfel, medicina trupească se ocupă cu vindecarea trupului, în timp ce medicina sufletească, pe care o exercită Biserica, îngijește sufletul, care este după Chipul lui Dumnezeu. Vindecarea nu se termină numai la suflet, ci se extinde și la trup. Adică, scopul vindecării sufletești este să vindece întâi și întâi sufletul și apoi sufletul vindecat „și ceea ce e mai rău să atragă la sine și să așeze sus, dezlegat fiind puțin câte puțin de caracterul grosolan”; astfel sufletul devine pentru trup ceea ce este Dumnezeu pentru suflet.[4]
                În Vechiul Testament îi întâlnim implicaţi în actul tămăduirii trupeşti atât pe doctor cât şi pe preot. Noul Testament aduce noutatea tămăduirii harice a bolilor sufle­teşti şi trupeşti de către Hristos şi apostolii Săi, punându-se astfel bazele slujirii tămădui­toare a Bisericii, din care fac parte atât clericul cât şi medicul. Desigur, Tradiţia nu a exclus ştiinţa medicală axată doar pe trup, dar a îngăduit-o şi a folosit-o numai în măsura în care ea nu a abătut bolnavul de la credinţa în Dumnezeu. În accepţia comună astăzi, cea a medicinii trupului, sănătatea înseamnă strict inte­gritatea corpului şi buna funcţi­o­nare a tuturor organelor. În accepţia teologică creştină, cu rădăcini în Sf. Scriptură şi în Sf. Tradiţie, starea de sănătate deplină înseamnă mult mai mult. „ Omul reprezintă o unitate deplină între suflet şi trup. Sufletul e legat de trup, dar depăşeşte materialitatea acestuia, făcând din om o persoană capabilă de îndumnezeire şi destinată eternităţii.”[5] Altfel spus, fiinţa umană este, prin suflet, nu doar ceva, ci şi cineva, în măsură să intre în relaţie conştientă cu iubirea divină.
                Prin urmare, vindecarea se referă la omul întreg și, în esență, terapia sufletească este subordonarea trupului sufletului și îndumnezeirea omului, îndumnezeirea sufletului, îndumnezeirea trupului. Astfel, vindecarea este schimbarea patimilor, adică curățirea și îndumnezeirea omului. Nu este vorba, prin urmare, despre o vindecare exterioară, care țintește pur și simplu spre o îmbunătățire a vieții morale și sociale, nici despre un simplu echilibru psihologic, ci despre vindecarea omului ascuns.[6]






[1] Mitropolitul Hierotheos Vlachos, Psihoterapia ortodoxă, București, 2001, p. 281.
[2] Prof. Univ. Dr. Pavel Chirilă, Vindecarea, București, 2009, p. 43.
[3] Mitropolitul Hierotheos Vlachos, op. cit., p. 282.
[4] Ibidem, p. 282.
[5] Prof. Univ. Dr. Pavel Chirilă, op. cit., p. 52.
[6] Mitropolitul Hierotheos Vlachos, op.cit., p. 283.

Teolog Murari Ovidiu 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu