widgets

sâmbătă, 20 septembrie 2014

UNITATEA BISERICII

Termenul și noțiunea de Biserică indică, firește, două lucruri sau realități: Biserica – locaș de comuniune și închinare și Biserica – comunitate de credincioși ai lui Hristos și împreună cu Hristos, în biserica locaș. Între aceste două realități există o strânsă legătură, în sensul că Biserica – comunitate determină și explică biserica – locaș de închinare.
                După doctrina Sfinților Părinți, o biserică primordială a existat deja în paradis, înaintea păcatului, când Domnul venea să vorbescă cu omul și se găsea în relații cu el. După păcat, Domnul pune baza a ceea ce se cheamă Biserica Vechiului Legământ, Biserică în care omul, a învățat să comunice cu Dumnezeu.[1]

                Dar, ca o comuniune a oamenilor cu Dumnezeu, Biserica începe de la Întrupare, fiind deci o prelungire a Întrupării și este întemeiată obiectiv de Hristos prin jertfa de pe Cruce și prin Invierea Sa din morți, iar ca o comunitate concretă, văzută, a oamenilor cu Dumnezeu, Biserica intră în istorie la Cincizecime.[2] Așadar, prin lucrarea răscumpăratoare a lui Hristos, viața de comuniune a Persoanelor Sfintei Treimi coboară în umanitate și anume în Biserică, constituie Biserica, iar Biserica, datorită Capului ei Hristos tinde desăvârșindu-se spre Sfânta Treime, prin Duhul Sfânt. Constituția Bisericii este deci teandrică, păstrând ca existențe distincte pe cei uniți, pe Dumnezeu și pe oameni, după cum și comuniunea din sânul Sfintei Treimi păstrează distincte Persoanele divine.
                Constituția teandrică a Bisericii este dată de Hristos Însuși, care după firea Sa dumnezeiască este unit cu Tatăl și cu Duhul Sfânt, iar după firea omenească este unit cu toți oamenii in general și cu fiecare în parte. Fiind cuprinsă în Ipostasul întrupat al Fiului, Biserica este Hristos extins în umanitate. Hristos și omenitatea sunt așa de uniți în Biserică încât nici Hristos, nici umanitatea nu pot fi văzuți sau concepuți unul fără celălalt.[3]
                Din constituția teandrică a Bisericii decurg anumite atribute sau însușiri ale ei, ca trup al lui Hristos cel Unul și Sfânt, extins peste veacuri în umanitate. Biserica este prin ființa ei creatoare de unitate, în mijlocul poporului.[4]
                Simbolul niceo – constantinopolitan enumeră aceste atribute sau însușiri ale Bisericii când spune: Cred „într-una, sfântă, sobornicească și apostolească Biserică”. Fiecare din aceste atribute este strâns legat de celelalte pe care le presupune și le confirmă.[5]
                Sfânta Scriptură și apoi Sfinții Părinți au subliniat importanța unității Bisericii și necesitatea  păstrării ei, arătând ca în ființa ei, Biserica este unică sau una, că există o singură Biserică adevărată în raport cu orice alt așezământ care și-ar lua tot numele de biserică. Pe de altă parte, Biserica este unitară în sensul că alcătuiește un întreg organic prin conținutul și structura ei.[6]
            Sfinții apostoli fundamentează unitatea Bisericii pe unitatea trupului lui Hristos, pe „unitatea Duhului” (Efeseni 4,3) și pe unitatea lui Dumnezeu, „Tată al tuturor, Care este peste toți și întru toți” (Efeseni 4,6). Iar prin faptul că  Biserica este „în Hristos”, ea se deosebește de toate celelalte creații omenești. Ca atare, Biserica este noua făptură a lui Dumnezeu (Efeseni 2, 10), în care dispar deosebirile existente în lume (Galateni 3, 28).[7]
            Sfinții Părinți văd temeiul unității Bisericii în prezența aceluiași Trup jertfit și înviat al lui Hristos străbătut de plenitudinea Duhului Sfânt în toate mădularele Bisericii.[8]
            Biserica este una și unică, întrucât unul este Dumnezeu, unul este Iisus Hristos, Capul și Întemeietorul ei, unul este Duhul Sfânt sălășluit în ea, una este Treimea cea de o ființă și nedespărțită, de unde și necesitatea unității esențiale a comuniunii de viață cu Dumnezeu, care este Biserica. Fiind întemeiată de Fiul lui Dumnezeu întrupat, Biserica nu poate fi decât una și este absurdă ideea că Dumnezu ar fi putut întemeia comunități diferite de viață cu Sine, ceea ce ar însemna și posibilitatea de opoziție între ele, deci și o opoziție reală în Dumnezeu Însuși. Unitatea ființială a Bisericii este extensiune a unității dumnezeiești. „Este un singur trup și un singur Duh, precum și chemați ați fost la o singură nădejde; este un Domn, o credință și un botez, un Dumnezeu și Tatăl tuturor care este peste toți și întru toți” (Efeseni 4, 4-6), „Au doară S-a împărțit Hristos?” (I Corinteni 1,13).[9]
            Biserica este una și în sens de unitară, pentru că având pe Hristos lucrător în ea, prin Duhul Sfânt, ea este cu adevărat Trupul Lui, extins în umanitate, adică este unită deplin cu Capul ei, Hristos li deplin unită în ea însăși prin întocmirile și legăturile date ei de Hristos (Efeseni 4, 16). Bisericii Ortodoxe îi este specifică unitatea simfonică, adică unitatea de comunitate care se împacă cu libertatea și împrejurările variate din diferite locuri.[10]
            Biserica cea una, unică, unitară, păstrătoare și propovăduitoare a adevărului revelat nealterat, fără adaosuri și fără omisiuni, ceea ce o dovedește întreaga ei istorie, este Biserica Ortodoxă, dreptmăritoare.






[1] Serghei Bulgakov, Ortodoxia, București, 1997, p. 13.
[2] Pr. Prof. Univ. Dr. Dumitru Gh. Radu, Despre înnoirea și îndumnezeirea omului în Hristos, Craiova, 2007, p. 21.
[3] Pr. Prof. Univ. Dr. Ioan Tulcan, Misterul mântuirii în Hristos și în Biserică, Arad, 2007, p. 105.
[4] Pr. Prof. Univ. Dr. Dumitru Stăniloae, Ortodoxie și naționalism,  București, 2011, p. 131.
[5] Pr. Prof. Univ. Dr. Ioan Tulcan, Misterul mântuirii în Hristos și în Biserică, Arad, 2007, p. 110.
[6] Pr. Prof. Univ. Dr. Isidor Todoran, Unitatea Bisericii în perspectivă ecumenistă, <în> „Ortodoxia”, XXII, nr. 3, 1973, p. 339.
[7] Arhid. Prof. Dr. Constantin Voicu, Studii de Teologie patristică, București, 2004,  p. 290.
[8] Pr. Prof. Univ. Dr. Ioan Tulcan, Misterul mântuirii în Hristos și în Biserică, Arad, 2007, p. 111.
[9] Pr. Prof. Dr. Isidor Todoran , Arhid. Prof. Dr. Ioan  Zăgrean, Dogmatică Ortodoxă manual pentru Seminariile Teologice, Cluj-Napoca, 2005,  p. 279.
[10] Pr. Prof. Univ. Dr. Dumitru Gh. Radu, Despre înnoirea și îndumnezeirea omului în Hristos, Craiova, 2007, p. 43.

Teolog Ovidiu Murari


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu