Harul divin, pierdut prin păcatul lui Adam, a fost
redobândit oamenilor prin jertfa de pe cruce a Mântuitorului: „Căci legea prin
Moise s-a dat, iar harul și adevărul prin Iisus Hristos au venit” (Ioan 1,17).
Îndreptarea
sau sfințirea omului prin harul divin se realizează însă în Biserică, Trupul
tainic al lui Hristos, așezământ întemeiat de El și înzestrat cu puterea și
mijloacele necesare spre a împărtăși credincioșilor mântuirea obiectivă sau
răscumpărarea. Dar această putere sau energie care izvorăște în mod nemijlocit
asupra acestora, ci este legată de anumite semne și lucrări văzute, care sunt
organele purtătoare sau transmițătoare ale harului, deci sunt mijloace de
mântuire și sfințire a credincioșilor.
Sfintele
Taine sunt lucrări văzute, instituite de Mântuitorul Iisus Hristos și
încredințate Sfintei Sale Biserici, prin care celor ce le primesc se împărtășesc cu harul nevăzut al Duhului Sfânt, scopul lor fiind
mântuirea și sfințirea acestora prin harul pe care ele le conferă. Din punct de
vedere ecleziologic, ele sunt mijloace prin care Hristos îi unește cu Sine și
cu Biserica Sa pe toți cei ce cred în El; așadar, ele au o funcție unificatoare
a credincioșilor în Hristos și în Biserică (cf. I Corinteni 10, 17).[1]
Cu privire
la numărul Tainelor, Biserica Ortodoxă, cea Romano Catolică și Bisericile
Vechi-Orientale au mărturisit totdeauna numărul de șapte Taine, în următoarea
ordine: Botezul, Mirungerea, Euharistia, Pocăința, Nunta, Preoția și Maslul.[2]
Sfânta
Scriptură nu precizează nicăieri numărul Tainelor, dar conține dovezi despre
fiecare Taină în parte, la unele arătând momentul instituirii lor, în timp ce
la altele arată numai practicarea lor. Iar dacă nici Sfânta Tradiție nu
precizează numărul Tainelor, faptul e explicabil, deoarece la început noțiunea
de Taină, în sens restrâns, nu este
precis delimitată, prin acest termen înțelegându-se și alte lucrări sfinte sau
ierurgii.
Acest
număr de șapte Taine a fost precizat în Mărturisirea de credință prezentată de împăratul
bizantin Mihail Paleologul la sinodul unionist de la Lyon din anul 1274. În
veacurile următoare, acest număr ne este
arătat în toate Mărturisirile de credință ale Bisericii Răsăritene: a lui Petru
Movilă, a Patriarhului Ierusalimului Dositei – secolul XII – precum și în toate
catehismele ortodoxe și romano-catolice mai vechi și mai noi.
De o
importanță deosebită în această chestiune este faptul că Bisericile
Vechi-Orientale (armeană, nestoriană, coptă, etc.), despărțite de Biserica
Ortodoxă între veacurile V-VII, toate au numărul de șapte Taine, ceea ce
dovedește că ele au avut acest număr de Taine și înainte de despărțire,
deoarece, se știe, după aceasta ele nu au mai luat nimic de la Biserica
Ortodoxă.[3]
Așadar,
Sfintele Taine formează temelia vieții în Hrisos și nădejdea mântuirii noastre.
Fără ele, nimeni nu poate fi membru al Bisericii și fiu al lui Dumnezeu după
har și nimeni nu se poate uni, în mod
deplin, cu Hristos. Sfintele Taine ale Bisericii sunt obligatorii pentru
mântuirea oamenilor. Ele formează dovada celei mai înalte iubiri dumnezeiești
pentru neamul omenesc.[4]
[1]
Pr. Prof. Dr. Isidor Todoran , Arhid. Prof. Dr. Ioan Zăgrean, Dogmatică
Ortodoxă manual pentru Seminariile Teologice, Cluj-Napoca, 2005, p. 296.
[2]
Ibidem, p. 299.
[3]
Ibidem, p.300.
[4]
Pr. Prof. Gheorghe Safta, Îndrumător
liturgic, Târgoviște, 2010, p. 125.
Teolog Murari
Ovidiu
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu